Проблема переживання травмуючих ситуацій пов'язані з психологічним добробутом і навіть здоров'ям людини. Сьогоднішнє життя сповнене стресів: емоційно людина перебуває у постійній напрузі, її думки «крутяться» навколо проблем. Відносно того, яким чином люди справляються з негативними переживаннями в психологічній науці, склалася певна традиція. Як основні напрями розгляду цієї проблеми виділяються роботи з психологічних механізмів захисту та копінг-стратегій. Зміна іміджу має гарний потенціал для впорання з переживаннями з наступних причин: – значення фізичного Я для самооцінки та самовідносини – вдосконалення своєї зовнішності позитивно позначиться на сприйнятті себе; – потреба у змінах загострюється у складних життєвих ситуаціях. Звичайно, готовність до цих змін у всіх різна, але в період важких переживань, у людини можуть навіть на ірраціональному рівні скластися такі схеми: «маю щось терміново змінитися, нехай це буду хоча б я», «я змінюсь – зміниться ситуація» . Тобто вже сама зміна має «лікувальний» ефект; - Зовнішня активність відволікає увагу людини від переживань. Зміна іміджу – це певна зовнішня діяльність, що дозволяє відвернути увагу внутрішніх негативних переживань. З метою розгляду можливостей зміни іміджу як копінг-стратегії, нами було організовано експеримент: проаналізовано динаміку переживань п'яти жінок – клієнток салону краси у процесі зміни іміджу. Як діагностичні методики використані: анкета «Шкала соціальної адаптації» (Холмса та Рейха), методика «Характеристика залишкового переживання неприємних подій» з пакету методик для діагностики переживання критичних ситуацій Р.В. Овчарової, методика граничних смислів (МПС), розроблена Д.А. Леонтьєвим, методика «Особистісний диференціал», розроблена Є.Ф. Бажин і А.М. Еткінд. Крім стандартизованих методик активно використано розмову та спостереження. Зміна іміджу відбувалася у процесі відвідування косметолога, перукаря, майстра нігтьового сервісу, консультацій стиліста та підбору одягу, консультацій візажиста. У результаті ми зробили такі висновки: 1. Зміна іміджу веде людей, на думку учасниць, до бажання жити, зміни діяльності, гармонії у відносинах, свободі, задоволенню, спокою, налагодженню особистого життя, здоров'ю. Можна згрупувати граничні сенси у відбивають сімейні цінності та цінності відносин (гармонія у відносинах, налагодження особистого життя), а також у сенси, що відображають індивідуальні цінності (бажання жити, свобода). 2. Рішення про зміну іміджу здебільшого продиктоване бажанням внести у своє життя та свій спосіб зміни, підвищити свою самооцінку, привернути до себе увагу, самоствердитись. Важливим фактом є те, що учасниці заздалегідь прогнозували ефективність зміни іміджу для досягнення цілей, що є ознакою копінг-стратегії. 3. Зміна іміджу дала учасницям експерименту, згідно з їх самозвітами, відмінний настрій, впевненість, комфорт, самозакоханість, підвищення самооцінки, відчуття польоту, соціальну сміливість та рішучість, прагнення кар'єрного зростання. Тобто змінилися показники параметрів самовідчуття, самовідносини, самореалізації. 4. Якщо розглядати зміну іміджу як копінг, необхідно виділити механізми цього процесу. Судячи з випадків, що спостерігаються, можна сказати про кілька варіантів розгортання таких механізмів. В разі з клієнткою №1 в основі механізму копінгу «Зміна іміджу» лежить «діяльність», «перемикання уваги», тобто для неї ефект, швидше за все, пов'язаний саме з тим, що завдяки процедурам зміни іміджу вдалося переключити увагу з внутрішньої активності, а також з професійної діяльності на сферу неформального («легковажного») спілкування та особистого життя. Знижуються показники сили, що свідчить про зниження напруги, що нами розцінюється як сприятливий результат. Показники самооцінки при цьому не підвищуються, більше того, зміни у зовнішності навіть дещо бентежать випробувану. Такий тип механізму копінгу зміни іміджу може бути названий «Легковажна активність». Вона корисна гіпервідповідальним жінкам, що забули про свою жіночність, що призводить до розвитку психосоматичних захворювань і позбавляє їх простого людського щастя. У випадку №2, Основний механізм копінгу зміни іміджу - підвищення самооцінки за рахунок зміни зовнішності, що є ресурсним станом, особливо для жінок - "Я - красуня". Випробувана стала більш відкритою, дружелюбною, контактною, активною. У цьому – показники сили збільшуються, оскільки у разі сила не перешкодою, а навпаки, необхідною умовою. Аналогічний механізм «спрацював» і у випадку іншої клієнтки (випадок №3). Їй також потрібні були підвищення самооцінки, сили та активності. Завдяки впевненості у своїй зовнішності зросла соціальна сміливість. У учасниці №4 на тлі високої самооцінки особистісних якостей мали місце переживання щодо вікових змін у зовнішності. Зміна іміджу також дозволили їй здобути впевненість у своїй привабливості. Даний тип механізму копінгу зміни іміджу може бути названий як «Набуття впевненості». Вона корисна для жінок, чия самооцінка була підірвана життєвими обставинами, невдалими відносинами, віковими змінами, а можливо, низька самооцінка дісталася їм у спадок від батьків. Щоб вистояти під ударами долі, їм треба бути впевненими в собі, а сила жінки в її красі. У випадку №5 ми спостерігаємо ще один механізм. Учасниця – впевнена в собі жінка: яка має позитивний образ себе, вважає себе сильною та активною, незалежною – «Залізна Леді». Незважаючи на цілу низку важких життєвих обставин, вона практично не переживає в суб'єктивному плані: "я спокійна", "у мене все добре". Однак зізнається, що боїться залишатися сама, що говорить про уникнення усвідомлення своїх почуттів. Для неї процедури заняття своєю зовнішністю стали символом повернення до жіночності, допомогли «пом'якшитися», почати відчувати, зізнаватися у своїх бажаннях і переживаннях. Цей механізм можна назвати «Подорож до почуттів». Він особливо корисний жінкам, які в якийсь момент свого життя, щоб не відчувати душевні муки «знеболили» себе, перестали відчувати. Позбавивши себе можливості відчувати негативні почуття, вони також обділили себе позитивними емоціями. Окрім цього, втрачено зв'язок із потребною сферою, тому що саме негативні почуття сигналізують нам про те, що є незадоволена потреба. Отже, гіпотезу нашого дослідження доведено. Справді зміна іміджу є способом подолання переживаннями. На прикладі клієнток салону краси ми виявили позитивну динаміку у переживаннях життєвих обставин, підвищенні впевненості у собі завдяки зміні іміджу. … були виявлені принаймні три механізми, що лежать в основі копінг-стратегії «зміни іміджу» та забезпечують її ефективність. Ми дали їм умовні назви: зміна іміджу як «Легковажна активність», «Набуття впевненості» та «Подорож до почуттів». |